3 tips til god fysisk helse på hjemmekontoret

Hjemmekontoret har for mange blitt den nye normalen. Vi rydder fremdeles plass til laptop, ekstra skjerm og tastatur ved spisebordet, og kaffepausen med kollegaer har for lengst blitt byttet ut med en rask matbit.

Peder Fysioterapeut portrett nært
Fysioterapeut og daglig leder i Hjemmefysioterapeuten, Peder Eyde Kielland.

Vi har tilpasset oss livet med permanent hjemmekontor, men hva sier egentlig kroppen?

Fysioterapeut og daglig leder i Hjemmefysioterapeuten, Peder Eyde Kielland ser en økende trend med plager relatert til hjemmekontor som følge av stillesittende arbeid over tid. Typiske plager er muskelrelaterte smerter i nakke og rygg grunnet passiv sittestilling. Et annet eksempel kan være senebetennelse i skulder, albue og underarm på grunn av ensformige og repetitive aktiviteter. Den positive nyheten er at det ikke er mye som skal til for å ivareta en god fysisk helse på hjemmekontoret. Kielland har vært hjemme hos flere privatpersoner og har over tid samlet opp tre nyttige tips til hvordan du kan ivareta en god fysisk helse med hjemmekontor.

Hjemmekontor strekkbilde
Kielland oppfordrer alle til små pauser og variasjon i løpet av arbeidsdagen

1)   Variasjon og pauser

Hvis du beveger på kroppen gjennom arbeidsdagen, øker blodgjennomstrømningen i muskulaturen. Det vil hindre såre og stive muskler i for eksempel nakke og rygg. Det finnes ikke nødvendigvis én sittestilling som er bedre enn andre, det handler om å variere sittestillingen og ikke bli for statisk. Du kan for eksempel reise deg opp og bevege litt på kroppen når du tar en telefonsamtale eller lager deg en kopp kaffe. Gjerne veksle mellom å sitte og stå om du har mulighet til det, eller reis deg opp i ny og ne. Mange kan relatere seg til at timene flyr, og plutselig har vi sittet stille i flere timer. Ta deg korte og hyppige pauser for å la hodet samle seg og gjenvinne konsentrasjonen. Benytt tiden til å strekke på kroppen.

2)   Frisk luft og fysisk aktivitet

Det er viktig å finne rom for lystbetonte aktiviteter. Forskning viser at fysisk aktivitet kan ha en smertelindrende effekt, i tillegg til å ha en positiv innvirkning på spenning i muskulatur, stress og generell velvære. Utendørsaktiviteter kan øke energinivået og ha en positiv innvirkning på humør og konsentrasjon. Hvorfor ikke kombinere fysisk aktivitet og frisk luft? Husk at jo dårligere utgangspunktet ditt er, jo større er helsegevinsten av fysisk aktivitet.

3)  Bestill en fysioterapeut hjem

En fysioterapeut kan hjelpe deg med alt fra sittestilling og ergonomisk tilpasning på hjemmekontoret, til forebygging og behandling av plager. Her kan små endringer gjøre store underverker. Bestill derfor en fysioterapeut hjem i dag!

Bestill enkelt fysioterapi hjem

Våre dyktige fysioterapeuter møter deg hjemme og setter av god tid. De er nøye utvalgt på bakgrunn av erfaring, kompetanse, og personlige egenskaper som gjør at du kan være trygg på å få beste behandling. Alle våre behandlere har norsk autorisasjon og minst tre års erfaring.

  • Trygg og effektiv hjelp hjemme
  • Kort ventetid
  • Fast pris 790,-

Vi tar med alt nødvendig utstyr. Vi kan hjelpe med rehabilitering, kjeve, nakke, skulderledd, rygg, nakke og nakkesvimmelhet, muskel, skjelett og nervesystem, trening, mobilisering og mestring – og mye mer. Tilgjengelig i Stor-Oslo, Asker og Bærum.

Peder Eyde Kielland

Peder Eyde Kielland

Fysioterapeut og daglig leder i Hjemmefysioterapeuten