Beskytt deg mot vintersykdommer: Tips og råd for å holde deg frisk

Vinteren er en tid for å være inne, for å kose seg med familie og venner, og for å ta vare på kroppen vår. Selv med gode øyeblikk er dessverre vinterhalvåret en tid som bringer med seg mange smittsomme sykdommer, så her får du noen tips og råd for å holde deg frisk.

brittany-colette--CDN2nTKfrA-unsplash

Gode vaner er viktig om vinteren

Å holde seg fysisk aktiv om vinteren er viktig for å holde formen oppe og for å holde humøret oppe. Det finnes mange måter å holde seg i form på, selv om det er kaldt ute. Prøv å gå tur i frisk luft, gå på ski, eller dra på skøyter.

I tillegg til å holde seg fysisk aktiv, er det viktig å spise sunt og balansert for å holde kroppen vår i form. Prøv å inkludere mye frukt, grønnsaker, proteiner og fiber i kosten din.

Her i nord er det mindre sol og dagslys om vinteren, som betyr at huden ikke får produsert nok D-vitamin. Det anbefales derfor at alle tar tilskudd av D-vitamin i vinterhalvåret i Norge. Dette gjelder særlig eldre.

Vinteren byr på mange muligheter for å bli syk

Selv om man er flink med kosthold, håndvask og aktiviteter så er vinteren tiden da mange blir syke. Influensa, forkjølelse og andre smittsomme sykdommer er svært vanlige på denne årstiden, men det finnes noen ting vi kan gjøre for å beskytte oss mot å bli syke, og for å håndtere sykdom hvis vi likevel blir rammet.

For å beskytte oss mot å bli syke, er det viktig huske på å vaske hendene. Vask hendene grundig med såpe og varmt vann når du har vært på toalettet, før du lager mat, og etter at du har vært i kontakt med en som er syk. Dette kan bidra til å holde bakterier og virus borte.

Det er også en god ide å holde avstand til andre som er syke, og å unngå å berøre ansiktet så ofte som mulig. Dette kan bidra til å redusere risikoen for å få influensa eller forkjølelse.

I tillegg til å vaske hendene og holde avstand, kan det være en god ide å ta influensavaksine hvert år. Influensavaksinen kan bidra til å beskytte deg mot de mest alvorlige formene for influensa, og kan også bidra til å redusere spredningen av influensa i samfunnet. Du kan få hjelp til influensavaksinering hos Hjemmelegene.

Hvis du blir syk

Hvis du likevel blir syk, er det viktig å huske å hvile og å drikke nok væske. Det kan også være lurt å prøve å holde luftveiene fuktige ved å bruke en luftfukter eller ved å drikke varm te med sitron. Dette kan bidra til å lindre symptomene på influensa og forkjølelse.

Hvis du føler deg veldig dårlig, eller hvis symptomene ikke forbedrer seg etter noen dager, bør du kontakte lege for råd og behandling. Det er viktig å ikke ignorere alvorlige eller vedvarende symptomer, da det kan være tegn på en mer alvorlig sykdom. Tror du at du kan være smittet av influensa eller er forkjølet kan du chatte med en av våre leger her.

Håper du har funnet våre tips nyttige og at du har fått noen gode råd om hvordan du kan beskytte deg mot vintersykdommer og holde deg frisk gjennom denne kalde årstiden. Husk at vinteren også bringer med seg mange hyggelige øyeblikk, så la oss nyte denne tiden og gjøre det beste ut av den. Ha en fantastisk vinter, og husk å ta vare på deg selv.

Mats Bergesen

Mats Bergesen (e-post)

Skribent for Hjemmelegene